Suzuki Swift Sport – zlatá devadesátá léta

Svět se mění a s ním i auta, která se neustále zdokonalují, nafukují a jezdí téměř sama. Co když si ale chcete (stejně jako v devadesátých letech) za volantem pořádně užít?

Suzuki Swift Sport od běžného provedení odlišují atraktivní kola, nárazník, spoiler a difuzor na zádi nebo dvojice koncovek výfuků.  Swift  Sport mezigeneračně povyrostl a přibral 15 kg, přesto je stále lehký jako pírko (oproti Fabii RS je o 273 kg lehčí).

Interiér Swiftu Sport se příliš neliší od běžných Swiftů. Nechybí proto drobné nedostatky, ale to nejdůležitější je v naprostém pořádku. Přední sedadla s výrazným bočním tvarováním dokáží za každých okolností podržet tělo. Sedí se o něco výše, než čekáte, ale volant padne příkladně do rukou.

Reakce motoru na plynový pedál jsou bleskové, jedinou slabinou jsou pomalu padající otáčky a nezajímavý zvuk. Řazení je přesné, ale občas zadrhájící. Se Swiftem není problém v běžném provozu jezdit za nějakých 5,5-6 l/100 km. Až extrémní přesuny po okresních silnicích znamenají odběr kolem 9l/100 km, což je stále velmi příznivé. Přes 10l100 km se dostane jen 1% řidičů, kteří ze Swiftu vyždímají nemožné.

“Přes 10 l/100 km se dostane jen 1% řidičů, kteří ze Swiftu vyždímají nemožné…”

Podvozek Swiftu Sport konstruktéři o 1 cm snížili a zadní vlečenou nápravu obdařili tlustší nápravnici. Úpravy se nevyhnuly ani přední nápravě, kde byli použity tužší silentbloky i pružiny, sportovní tlumiče a větší ložiska kol. Největší zbraní Swiftu není motor, ale podvozek, který dokáže nemyslitelné. Se Swiftem si to nasměrujete do zatáčky a on ji prostě  projede. A nezáleží přitom na rychlosti. Pud sebezáchovy řidiče je většinou silnější než limit samotného Swiftu. Dostat ho na limit vyžaduje od řidiče pořádné sebezapření. Swift se velmi chová dlouho neutrálně a když dojde na ztrátu adheze, začne se plynule klouzat všemi čtyřmi koly ven ze zatáčky. Stačí jen ubrat plyn a opět většinou nabere zvolenou stopu. Pokud to řidič totálně přežene s nájezdovou rychlostí, Swift se vydá po tečně ven.

Swifta nerozhodí série rychle střídajících zatáček mezi kterými se proplétá s lehkostí a záleží jen na řidiči, jak dobrou stopu zvolí. Horizonty, nerovnosti i ostré zatáčky nejsou pro Swift problém. Někoho může otravovat o něco pomalejší řízení nebo to, že Swift nejezdí rád bokem. Na technické trati Swift proto pod vedením zkušeného řidiče ujede i o hodně silnějším autům. Co ztratí Swift na rovinkách a při zrychlení, to nažene v zatáčkách.

“Největší zbraní Swiftu není motor, ale podvozek, který dokáže nemyslitelné…”

Verdikt: Suzuki Swift Sport je použitelným vozem pro každodenní dopravu. Pokud nejezdíte často po dálnici a využíváte více komunikace plné zatáček, je Swift Sport tím pravým vozem. Swift Sport umí zprostředkovat opravdu hodně zábavy, ale vše si musíte odpracovat (v žádném případě si nestačí sednout, točit volantem a šlapat na plyn). Za 369.900 Kč v současné době nic lepšího nekoupíte! Suzuki Swift Sport tak dosáhl na osmibodové TA Scóre.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>