Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Diesel byl pro vozy Subaru dlouhou dobu nemyslitelným pohonem. A když už se vznětový motor objevil, bylo ho možné kombinovat pouze s manuální převodovkou. Zájemci o samočinné převodovky měli dosud smůlu. Vše se změnilo až nedávno, kdy se japonské automobilce podařilo spojit diesel s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která doznala řady změn a umí dokonce řadit jako běžný automat.

Outback s příchodem čtvrté generace opustil štíhlou eleganci a působí jedním slovem robustně. Za své vzala bezrámová konstrukce dveří kvůli tuhosti karoserie a akustickému komfortu. S novým kabátem se také nepatrně snížily nájezdové úhly včetně přechodového. Nová karoserie přinesla cestujícím více místa – zlepšila se prostornost, která byla u minulého modelu pouze průměrná. Přední sedadla zaslouží pochvalu za dlouhé a široké sedáky, které dostatečně drží tělo v jejich útrobách. Stejně na tom jsou i zadní sedadla, která poskytují dostatek místa třem cestujícím (v podélném směru je oproti předchůdci o 62 mm více místa a v oblasti hlavy o 40 mm více). Opěradla lze polohovat, což přináší nečekaný komfort při dlouhých cestách. Celkově interiér vyniká solidními materiály a bytelným provedením.

Volant má optimální průměr i tloušťku věnce a lze ho nastavovat podélně i výškově. Ramena volantu jsou stejně jako u většiny konkurentů poseta tlačítky usnadňující ovládání audiosoustavy, což u Subaru nebylo nikdy zvykem. Potěšila nás kvalita produkovaného zvuku audiosoustavy, která u předchozího modelu nepatřila k nejlepším. Zvětšil se také základní objem zavazadlového prostoru, který pojme 526 litrů (mezigenerační nárůst 67 litrů). Kufr dosahuje šířky 1.090 mm, hloubky 1.070 mm a díky úspornějšímu zavěšení zadních kol i solidní využitelné výšky 815 mm. Po velmi jednoduchém sklopení zadních sedadel vzniká rovná ložná plocha dlouhá 1.660 mm s využitelným objemem 1.677 litrů. Také potěší vstupní práh v úrovni podlahy, který usnadňuje nakládání větších předmětů. Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko, bohužel jejich zavření vyžaduje větší porci síly.

“Řidič může pomocí řadicích páček na volantu vzít řazení do svých rukou a svobodně využívat přednastavených sedmi převodových stupňů podle libosti….”

Dieselové dvoulitrové srdce ve spojení s bezestupňovou převodovkou CVT (Lineartronic) se objevuje vůbec poprvé. Japonská automobilka tímto spojením řeší absenci automatické převodovky, jelikož díky nové řídící jednotce umí Lineartronic přepínat mezi plynule měnitělným převodem (variátorem) a režimem řazení převodových stupňů. Toto řešení kompenzuje typicky úzké využitelné pásmo otáček vznětových motorů. V praxi se Lineartronic chová jako obyčejná bezestupňová převodovka, jejíž otáčky se ustálí, ale rychlost stoupá. Pokud však chce řidič zrychlit a sešlápne plynový pedál (více jak na 65%), přepne řídící jednotka na virtuální převodové stupně (celkem jich je sedm) a převodovka se chová jako běžný automat s hladkým řazením. Maličkost, ale v běžném provozu věc maximálně ocenitelná a příjemná. Převodovka navíc při intenzivnějším brzdění umí skokově podřadit a ve výjezdu ze zatáček má vždy připraven vhodný převodový poměr. Řidič může pomocí řadicích páček na volantu vzít řazení do svých rukou a svobodně využívat přednastavených převodových stupňů podle libosti.

Pokud řidič chce zrychlit a sešlápne plynový pedál (více jak na 65%), přepne řídící jednotka na virtuální převodové stupně a bezestupňová převodovka se začne chovat jako běžný automat s hladkým řazením.

Japonský výrobce pro spojení s turbodieselem použil lépe dimenzované provedení převodovky Lineartronic, schopné přenášet točivý moment až 350 N.m. Tato verze se vyznačuje zvětšeným hydrodynamickým měničem s dvojitým tlumičem kmitů, novým olejovým čerpadlem, zesílenými ozubenými koly, stejně tak jako tlustšími stěnami skříně. Aktuálně používaná převodovka CVT od Subaru prošla již v roce 2012 úpravou, kdy dostala řetěz s menšími a užšími články. Díky tomu se zvětšil rozsah převodů. Součástí převodovky je elektronicky řízená lamelová spojka, rozdělující točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 do 50:50 %. Ve spojení se vznětovým motorem má šest místo pěti lamel. Systém pohonu všech kol má v nejnovějším provedení jinou řídicí jednotku, která o činnosti spojky rozhoduje nejen podle rozdílu otáček jednotlivých kol, ale také s využíváním informací o úhlu natočení volantu, rychlosti otáčení vozu kolem svislé osy a příčném zrychlení.

“Samotné vnímání rychlosti je potlačeno, a tak často pojedete rychleji, než dovolují předpisy…”

Motor je uložen společně s převodovkou na kolébkovém rámu, který zaručuje vyšší úroveň pohodlí, vyšší bezpečnost a lepší jízdní výkony (opěrná část rámu tlumí vibrace zejména při volnoběhu). Do interiéru pronikají jen omezené vibrace a o přítomnost dieselu pod kapotou informuje jen přijatelný klapot. Jedině při studeném startu proniká do kabiny intenzivněji, po zahřátí ale agregát ztichne. Dvoulitr s Outbackem nemá až tak mnoho práce a poskytuje mu přijatelnou dynamiku, na stovku dokáže zrychlit za 9,7 sekund v případě Lineartronicu i šestirychlostní manuální převodovky. Vznětový dvoulitr je také příkladně úsporný, běžně lze jezdit za nějakých 6-7 l/100 km. Až doopravdy ostrá jízda na hranici možností znamená odběr paliva přes deset litrů a naopak, při snaze o econom rallye lze atakovat dokonce hranici pěti litrů.

ubaru Outback 2.0 Lineartronic

Podvozek je velmi komfortně naladěn a poskytuje naprosto dostatečný komfort. Na jedničku s hvězdičkou zdolává neduhy českých silnic a za mírného náklonu karoserie a ladného pohupování zvládá i ostřejší jízdu. V zatáčkách na suchém asfaltu Vás často překvapí pískající pneumatiky Yokohama, jelikož se přistihnete, že s Outbackem jedete danou zatáčku mnohem rychleji, než s jiným vozem. Outbacku nedělají problémy rychle projížděné kroucené pasáže, horizonty či špatně klopené zatáčky. Na limitu se chová čitelně, v extrému zadek mírně ujíždí, stačí však přidat plyn a je po problému. Stabilizace funguje znamenitě, dost dovolí a reaguje správně. Samotné vnímání rychlosti je potlačeno, a tak často pojedete rychleji, než dovolují předpisy. Outback se neztratí ani v lehkém terénu přes absenci redukční převodovky (k dieselu se nedávala ani v předchozí generaci). Na poměry dnešních SUV a allroadů dokáže Outback i přes komfortní nastavení stále hodně, největším limitem se nakonec ukázal nedostatečný přechodový úhel daný dlouhým rozvorem náprav.

Verdikt – TA Scóre 8/10. Dieselový Outback spojený s převodovkou CVT tvoří harmonický pár. Rovnoměrně táhnoucímu dieselu s malým turboefektem je bezestupňová převodovka dobrou partnerkou, která usnadňuje popojíždění po městě a zároveň dovoluje svižnou jízdu po dálnici i zakroucených okreskách.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>