Subaru Forester 2.0 XT (2013)

Forester byl vždy lesníkem, takovým hajným, který se snažil dělat své úkoly maximálně pečlivě. Jaký je však v poslední generaci, ve které povyrostl, dostal nový přeplňovaný motor, systém X-Mode a spoustu elektronickým fičur?

Aby se nový Forester ve své kategorii neztratil, musel dostat moderní elektronickou výbavu a zvětšit se. Na délku novinka získala 35 mm (4.595 mm), na výšku 20 mm (1.695 mm) a na šířku 15 mm (1.795 mm), přičemž rozvor se protáhl o 25 mm (2.640 mm). Oproti předchozí generaci tak cestující mají o 95 mm více místa v podélném směru a 20 mm na šířku. Přední sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 260 mm, což je o 32 mm lepší hodnota, než dříve. Světlá výška je o 5mm vyšší (220 mm), což je jedna z nejlepších hodnot mezi SUV. Nájezdový úhel vpředu dosahuje hodnoty 25° a 26° vzadu, přejezdový úhel pak činí 23°.

model 2013, interiér

Tolik kecy. V praxi je Forester dostatečně prostorný, mačkat se nebudete. Nějvětší novinkou je systém X-Mode, který má za úkol zvýšit a zjednodušit využívání jízdních schopností Foresteru zejména v terénu. Systémem X-Mode a SI-Drive (o tom později) jsou vybaveny všechny benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic. Systém X-Mode optimalizuje integrované ovládání motoru, převodovky a pohonu všech kol AWD ve spolupráci se stabilizací VDC. Díky tomu jezdí Forester jistě za každých okolnostích (i na velmi kluzkých cestách). Ve svazích umí Forester udržet stálou rychlost pomocí systému Hill Descent Control. Systém SI-Drive s řadícími páčkami nabízí nastavení třech jízdních módů (Intelligent, Sport a Sport Sharp).

“V extrému se Forester zakousne, pneumatiky protestují výrazným kvílením, hrnou se do strany, drolí, ale podvozek stále drží řidičem zvolenou jízdní stopu…”

Nový dvoulitrový turbomotor je dodáván výhradně ve spojení s převodovkou CVT Lineartronic a Foresteru propůjčuje velmi dynamické schopnosti, které jsme na vlastní kůži poznali. K dispozici máte 177 kW (240 koní) výkonu. Díky tomu Forester udělá stovku za 7,5 sekundy a umí uhánět až 221 km/h. Že se jedná o ideální motorizaci, svědčí i nečekané prodejní úspěchy této verze. Turbomotor poskytuje nadprůměrnou dynamiku – dovoluje nejen rychlou jízdu po dálnici, rychlé předjíždění, ale také se může pochlubit dostatkem síly při jízdě v terénu.

Subaru Forester XT

K udávané spotřebě 8,5 l/100 km se lze přiblížit při pohodovém jízdním tempu v rámci platných rychlostních limitů. My jezdili ostřeji, většinou za 14 l/100 km, přesto se nám test podařilo dokončit s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. Ale koho zajímá spotřeba? Důležitý je jízdní projev, a ten je znamenitý. Naměřené hodnoty nám přijdou vzhledem k poskytovanému prostoru, jízdním schopnostem a výkonu úplně v pohodě. S takovou oturbenou čtrnáctistovkou v daleko menším voze pojedete při stejném tempu ještě dráže. Takže není co řešit. Forester umí.

 ”I v nelegálních rychlostech na rozbité okresce dokáže Forester držet směr jízdy, neodskakuje a posádku nevytřepe…”

Největší zbraní Forester je tradičně podvozek.  Je tuhý, ale zároveň dokonale jistý. Většinu nerovností podvozek vláčně absorbuje, což je dáno kvalitními tlumiči. Forestera jsme vytáhli i na závodní trať v Bělé pod Bezdězem, kde nám převedl příkladné držení zvolené stopy a nadprůměrnou obratnost. Potřeba si je zvyknout jen na větší náklony karoserie. V extrému se Forester zakousne, pneumatiky protestují výrazným kvílením, hrnou se do strany, drolí se, ale podvozek stále drží řidičem zvolenou jízdní stopu.

Subaru Forester XT

Mezigeneračně je nový Forester vychovanější. Pokud Vám to nebude vyhovovat, sáhněte po trojkové generaci s přeplňovaným 2,5 litrem, která byla brutálnější záležitostí. Aktuální čtvrtá generace Foresteru je univerzálnějším strojem pro širší spektrum zákazníků, kteří žádají skvělé jízdní vlastnosti a spustu moderní elektroniky, která předchůdcům chyběla.

TA Scóre 8/10

Proč ho chtít?
Z těžkého individualisty se stal originální vůz, který doznává čest své kategorii vozidel SUV. Forester je univerzálním strojem, který se neztratí v terénu, ve městě ani na dálnici, přičemž v žádné nemusí dělat kompromisy.

Proč ho nechtít?
Kdo se s ním sveze, nebude chtít v této cenové kategori nic jiného, nevidíme žádný důvod ho nechtít. Možná jen skalní, totálně ortodoxní “Subaristy” nepotěší méně brutální jízdní projev.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>