Mazda MX-5 1.8 MZR Roadster (2013)

Letní prázdniny jsou dávno pryč. To však nic nemění na faktu, že můžete díky stále příznivým venkovním teplotám jezdit s větrem ve vlasech – a rovnou třeba s nejprodávanějším kabrioletem na světě – malou Mazdou MX-5 Roadster.

SONY DSC

Oproti hardtopu (Roadster Coupé) je vinylová ručně stažitelná střecha Roadsteru o 36 kg lehčí.  Zkoušená MX-5 byla obohacena o speciální výbavu Takumi (sedmnáctipalcová litá kola v šedé metalíze, chromové provedení mřížky chladiče, chromové kliky dveří, třetí brzdové světlo s čirým krytem a bílý lak Crystal White Pearl). Interiér pak rozzářilo luxusní kožené čalounění Havana Brown s šedým prošíváním.  Dále nechyběl kůží potažený volant, hliníkové pedály, navigační systém GPS, tempomat, iPod konektor nebo Bluetooth.

“Vedle MX-5 si přijdete velcí, na výšku má jen 1,25 metru …”

MX-5 s nataženou střechou měří na výšku pouhých 1,25 metru, takže si vedle ní přijdete zaručeně velcí. Vyšší osoby i přes proklatě nízké sezení budou mít problém.  Navíc sedadla jsou úzká a volant lze nastavit jen svisle. Interiér je jednoduchý, přístrojový štít se od první generace téměř nezměnil. Klasické budíky vynikají příkladnou čitelností a nechybí tlakoměr oleje ani jednoduchý palubní počítač ovládaný tyčkou vedle tachometru. Oproti tomu rozměrný multifunkční displej navigace se do spartanské MX-5 příliš nehodí.  Pochvalu zaslouží páka ruční brzdy, která je hezky po ruce.

SONY DSC

Sklápění střechy je jednoduché a geniální. Stačí jednou rukou odjistit centrální zámek u zpětného zrcátka a jednoduše odhodit střechu za hlavu. Ta v mžiku zajede do vymezeného prostoru mezi sedadly a zavazadelníkem. Pro nasazení stačí postup obrátit. Do samotného kufru o objemu 150 litrů naložíte pár nezbytností. V případě potřeby je možné dokoupit kufr, který umístíte na nerezový nosič na zádi.

“Motor je nutné neustále udržovat v patřičných otáčkách a nebát se ho vytáčet…”

Testovaná 1.8 MZR se zdá být mdlá a málo výbušná, což se mění s počtem ujetých kilometrů. MX-5 Vám nedá nic zadarmo, proto musíte z motoru ždímat každého koně a naučit se rychle řadit. Motor je nutné  neustále udržovat v patřičných otáčkách a nebát se ho vytáčet. Jedině tak docílíte solidní dynamiky. Vysoké otáčky přinášejí příjemný spíše dunivý zvuk, reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou rychlé. Manuální pětirychlostní převodovka vyniká absolutní přesností a krátkými dráhami. Řadící páka má na výšku zhruba 10 cm a padne skvěle do ruky. Samotné přeřazení doprovází sotva slyšitelné cvaknutí. Spotřebu lze si při klidné jízdě uhlídat na hranici šesti litrů. Zábavnější svezení pak znamená odběr 12 l/100 km.

SONY DSC

Bezprostřednost – to je to, co vystihuje celou MX-5.  Dokonce i při natažené střeše, Vám přijde, že jedete mnohem rychleji, než ve skutečnosti. Vnímání rychlosti je umocněno nízkým posezem, komunikativním řízením a minimální izolací od okolního světa. Pokud Mazdě šlápnete na krk, můžete jet i 190 km/h. I v přímém směru si však rychlost musíte odpracovat (vyžadovány jsou neustálé korekce volantem). Jízda po dálnici není ničím příjemným, lépe uděláte, když z ní sjedete prvním sjezdem a vydáte se po okreskách. Sériové nastavení podvozku je solidním kompromisem. Po faceliftu podvozek trochu ztuhl (po vlně kritiky), přesto i u současné verze musíte v zatáčkách zkousnout větší náklony, což je daní za překvapivě komfortní chování na horších silnicích.

“Musíte vypotit hektolitry krve, než ze sebe a Mazdičky, vyždímáte to nejlepší…”

Mazdička je velmi dobře čitelná. Díky poměrně slabému motoru není zapotřebí samosvoru (tím je vybaven dvoulitr). Na suchém povrchu ani při plné akceleraci zadek neutrhnete. Problém s trakcí při výjezdu ze zatáčky odpadá (ztrátu adheze vyvoláte maximálně příliš vysokou nájezdovou rychlostní nebo plně vytočenou dvojkou při výjezdu). Největší zábavu za volantem Mazdičky si užijete na mokrém asfaltu. Tam již stačí v zatáčce neopatrně přidat plyn a zadek Vás začne předjíždět. Stabilizace dovolí lehké vybočení zádě a časem ji můžete úplně vypnout. Aby jste byli na technické trati dostatečně rychlí, vyžaduje MX-5 Vaši plnou koncentraci a hodně cviku. Proto budete stejné zatáčky zkoušet projíždět stále znovu a znovu, než budete úplně spokojeni. Například na okruhu či technické trati plné zatáček, vraceček a zlomů nestačí prostě šlapat na plyn a točit volantem. Musíte řidit se vším všudy. Velmi důležité je se naučit správně řadit a brzdit, přičemž musíte vypotit hektolitry krve, než ze sebe a Mazdičky, vyždímáte to nejlepší. A při všem si navíc užijete nesmírnou zábavu. Mazda MX-5 není o rychlosti, ale o prožitku jízdy.

TA skóre 8/10

Další fotografie >>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>