Mazda 3 MPS – dostupné chilli (2012)

Mazda 3 MPS je nejdostupnějším rychlým hatchbackem ve svém segmentu. Aktuálně tento vůz s výkonem 260 koní pořídíte za skvělých 604.400 Kč. Přesto se příliš neprodává. Kde je tedy problém?

Ostrou verzi Mazdy poznáte podle pětidveřové karoserie hatchback, kterou odlišuje zejména kapota s otvorem pro přístup vzduchu, upravené přední blatníky, velké boční prahy, robustnější nárazníky, přítlačné křídlo na vrhu pátých dveří, osmnáctipalcová litá kola s pneu 225/40, o centimetr nižší světlá výška nebo dvojice koncovek výfuku. Nechybí výztuhy karosérie, stabilizátory s větším průměrem, tužší vinuté pružiny, sportovní tlumiče, osmnáctipalcová litá kola nebo samosvorný diferenciál.

“Z levého pruhu hravě vystrnadí všechny dieselové Passaty a jiná managerská auta…”

Interiér zdobí sportovní sedadla a černo-červené barevná kombinace materiálů. Palubní deska je černá a všechny ovladače jsou v dobrém dosahu. Nepotěšili mě však občasné pazvuky vycházející z útrob palubní desky. Za koženým tříramenným volantem se pohodlně usadí střední postavy. Dovedl bych si představit delší sedáky předních sedadel, výraznější oporu v bederní oblasti a větší rozsah nastavení podélného seřízení volantu (vyšší osoby tak musí sedět blíže k volantu). Ve všech ostatních oblastech jsou sedadla výborná. Mezi rychloměrem a otáčkoměrem v kapličce za volantem našel své místo ukazatel tlaku turbodmychadla. Stav palivové nádrže je zobrazován digitálním ukazatelem pomoci dvanácti kostiček. Posádku rozmazluje špičková audiosoustava Bose s desítkou reproduktorů.

Srdcem ostré verze MPS je turbodmychadlem přeplňovaný motor MZR 2,3 DISI spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nastavenou na sportovní jízdu. Čtyřválec je schopen vyvinout nejvyšší výkon 191 kW (260 k) v 5.500 ot./min. a poskytuje nejvyšší točivý moment  vrcholící hodnotou 380 Nm již při 3.000 ot./min. Kombinovaná spotřeba paliva přitom podle výrobce dosahuje 9,6 l/100 km. Mazda MPS dosahuje maximálky 250 km/h a dovede zrychlit na stovku za 6,1 s. Samotná pohonná jednotka se v nízkých otáčkách chová poměrně tiše, zvukově ožívá až od středních otáček výše. Díky precizní práci konstruktérů se podařilo vyladit projev motoru na jedničku. Odpadl pocit z kopnutí turbodmychadla a čtyřválec táhne prudce a téměř celou dobu stejně intenzivně.

“Pevné ruce řidiče jsou holý základ, o přetahování s volantem není nouze …”.

Oproti první generaci působí současné MPS vytříbeněji. Někomu to může být na škodu, ale většina řidičů tuto změnu ocení. Změny doznal také podvozek, který je více měkčí, přesněji řeceno podajnejší. Řízení je přesné a příjemně strmé (2,7 otáček) a trochu přeposilované. MPS vyžaduje od řidiče pevnou ruku, zejména při akceleraci, kdy příval točivého momentu dokáže s volantem zacvičit (i přes přitomnost samosvoru musí elektronika škrtit přísun výkonu na první tři rychlostní stupně podle aktuální přilnavosti a úhlu natočení předních kol). Přesné řazení s extrémně krátkými dráhami je tužší a vyžaduje více síly (stejně tak spojka). Brzdy plně odpovídají  poskytovanému výkonu. Jedinou velikou vadou na kráse je slabé odhlučnění od kol.

mazda_mps_ext

Mazda 3 MPS si vede velmi dobře na dálnicích či rychlostních silnicích. Z levého pruhu německé dálnice hravě vystrnadí všechny Passaty a podobná managerská auta. Ochota zrychlovat neustává ani při překročení 200 km/h rychlosti. Ručička rychloměru se ochotně vydává až k číslici 250 km/h. Ale na dálnici je to nuda, pojďme proto raději na okresní silnice plné zatáček, horizontů a jiných záludností. S Mazdou MPS se rychle sžijete. Již po pár ostřeji projetých zatáčkách zjistíte, že je velmi čitelná a zábavná. V zatáčce stačí ubrat plyn a můžete si užívat lehkou přetáčivost. Osmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/40 při hmotnosti vozu 1.381 kg mají přilnavosti na rozdávání. Na suchém asfaltu se Mazda drží silnice velmi dlouho, dokonce tak dlouho, že většina řidičů se stejně nedostane na její limity. Daleko horší je to na mokru. Neurvalá práce s plynem v zatáčce a posunutý pud sebezáchovy Vás může brzy katapultovat do první švestky. Přeci jen si musíte uvědomit, že Mazda má síly na rozdávání a na suchu hrabe dokonce na trojku! S ohledem na tento fakt musíte jezdit na mokru o něco obezřetněji.

Mimo města můžete letět jako vítr. Na suchém asfaltu si užijete velmi dobré adheze, výjezdy ze zatáček jsou velmi rychlé, pokud to přeženete s nájezdovou rychlostí, nejste ztraceni, i na limitu je “eMPSo” dobře řiditelné. Stabilizace zasahuje až když je to doopravdy potřeba a do řízení příliš nekecá, navíc lze vypínat. MPS zvládá i špatné povrchy silnic. Od řidiče je však vyžadována pevná ruka, která musí auto jasně nasměrovat a mít nad ním převahu. MPS se s řidičem rádo přetahuje, zejména na mokrém asfaltu či při výjezdech ze zatáčky. Mazda MPS je jedno z mála aut, kde není řidič utlačen elektronikou. Mazda 3 MPS se narozdíl od Focusu RS neprojevuje tak hlasitým zvukem, nesípe ani neodfukuje. Je daleko umírněnější a použitelnější pro běžný provoz.

Po hlavním městě se mi dařilo jezdit za nějakých 8-8,5 l/100 km. Musel jsem však odolávat pokušení 260 koní pod kapotou. Rychlejší rozjezdy a popojíždění v koloně zvedly spotřebu k 11-13 l/100 km. Mimo město není problém jezdit za 8 l/100 km. To však nikoho nemůže bavit. Mazda se bude tvářit ospale a bude se jednoduše nudit. Až když přitlačíte na plynový pedál, celé auto ožije a bude s ním zábava. Musíte však počítat s rostoucí spotřebou, která je extrémně závislá na jízdním stylu a na tom jak hodně turbo přifukuje. Můžete tak klidně jet za nějakých 25 nebo 35 l/100 km. To se však budete pohybovat v totálně zakázaných rychlostech a krajina kolem se změní v jeden velký mazanec. Po týdenním testování a 600 ujetých kilometrech Mazda spálila v průměru 10,6 l/100 km, což je vzhledem k výkonu a jízdnímu stylu skvělá hodnota.

“Nic levnějšího s podobným výkonem nekoupíte…”

Verdikt: Koupí Mazdy 3 MPS získáte špičkově vybavený hatchback, který umí být zábavný, rychlý a v běžném životě použitelný. Nic levnější s podobným výkonem prostě nekoupíte. Renault Megané RS přijde minimálně na 756.900 Kč, Golf GTI pak minimálně na 684.700 Kč a Ford Focus ST nejméně na 856.000 Kč. Mazda 3 MPS od nás získává 7,5 bodů z deseti možných.

 

One thought on “Mazda 3 MPS – dostupné chilli (2012)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>