Hyundai Veloster 1.6 GDI – frajírek (2011)

Je krásný, ale moc toho neumí. Vypadá sportovně, ale se sportem nemá nic společného. Je exotický……. a to je tak všechno…

Vetřelec. Přesně tak působí model Veloster od automobilky Hyundai. Je divný,v každém případě minimálně netradiční. Na levém boku má pouze jedny dveře, kdežto na pravém dvojici dveří. Z jedné strany působí jako coupé, z druhé jako pětidveřový hatchback. Oproti klasickým třídveřovým hatchbackům je nastupování do vozu vcelku praktické. Od chodníku v pohodě usadíte do sedačky svou ratolest čímž všechna praktičnost končí. V důsledku je taková třídveřová i30 mnohem lepším dopravním prostředkem. O tom ale až za chvíli.

hyundai_veloster_06

Originální řešení sportovně působící karoserie je jen na oko. Nic totiž není opravdové. Nevšimnout si tak nelze zaslepených nasávacích otvorů v kapotě nebo koncovek výfuku, které jsou jen na oko. Přední sedadla mají dobré tvarování a odpovídající boční vedení. Sedadlo řidiče se v podélném směru nastavuje elektricky, opěradlo manuálně.

“Zásadní problémy nastávají ve vyšších rychlostech…”

Pod kapotou Velostera můžete mít  dva benzínové motory, atmosférickou nebo přeplňovanou šestnáctistovku (o turbo verzi až příště). Šestnáctistovka GDI ze sebe dostává 140 koní výkonu, které jsou dostupné při 6300 ot./min. Pro využívání maximálního výkonu je proto nutné motor neustále točit, točit a točit. Jedině tak si ho užijete. V nízkých otáčkách je jeho projev ve srovnání s konkurencí nevýrazný.

hyundai_veloster_02

Čtyřválec produkuje celkem solidní, mírně jadrný zvuk. Slabinou je vyšší průměrná spotřeba paliva při pohodové jízdě,kdy se spotřeba pohybuje mezi 8-10 l/100 km. Budete-li mu šlapat na krk, neletí spotřeba tak razantně nahoru jako u přeplňovaných pohonných zážehových jednotek. Velmi ostře se lze pohybovat za nějakých 12-14 l/100 km a maximální dosažitelná spotřeba je mezi 17-19 l/100 km.

“Při ubrání plynu doslova panikaří – rozvlní se minimálně tak, jako tanečnice samby…”

Veloster dostal tuhou zadní nápravu, což je samo o sobě na pováženou (již jednou zmíněná i30 3D má daleko lepší zadní nápravu) a navíc se konstruktérům nepodařilo podvozek správně odladit. Tlumiče působí letargicky, pružiny tvrdě a silentbloky laxně. Výhrou nejsou ani osmnáctipalcová kola, která snižují jízdní komfort. Celé to v důsledku celkem obstojně funguje na hladkém povrchu při běžných rychlostech. Přijde-li však horší povrch, je nutné počítat s odskakující zadní nápravou, celkovou nestabilitou, minimálním tlumením nerovností a plutím karoserie do stran. Při nižších a středních rychlostech je situace na méně výrazných nerovnostech ještě zvládatelná.

hyundai_veloster_03

Zásadní problémy nastávají ve vyšších rychlostech. Veloster nezvládá táhlé oblouky a při ubrání plynu doslova panikaří – rozvlní se minimálně tak, jako tanečnice samby (silentbloky se nedokáží vypořádat s bočními silami od ramen závěsů a tlumiče nastalou situaci nedokáží zvládnout). Podobná situace nastává například při přejezdu výraznějších příčných nerovností, horizontů či vln. Tam, kde se běžný vůz je zhoupne, Veloster se nadnese a doslova rozkmitá, což na klidu nepřidá. Veloster vyžaduje pevné vedení zejména na nekvalitní povrchu komunikace. Za většinou necností stojí zadní náprava, ani ta přední však není ideálně odladěna a na konkurenci prostě nestačí.

“Kdyby Veloster nevypadal, že předjede Porsche, nebylo by hodnocení jízdního projevu tak kritické…”

Hyundai Veloster je frajírek, který na první pohled vypadá krásně, ale ve skutečnosti nic neumí pořádně. Je to vůz vhodný pro pozéry, kteří nosí kšiltovku otočenou dozadu a sází na atraktivní, ač falešný design. Všechny ostatní potěší atmosféricky plněná šestnáctistovka GDI, slušné řízení, vcelku přesné řazení a dobře fungující brzdová soustava.

Proč ho chtít?
Upřímně nevím. Snad jen kvůli falešné karoserii a jisté originalitě. Taková třídveřová i30 Vás sveze mnohem lépe a navíc komfortně.

Proč se mu vyhnout?
Z jednoho boku jedny dveře, z druhého boku dvoje dveře. A přesně taková nesourodost panuje mezi přední a zadní nápravou. Pokud rádi řídíte nebo si třeba jen dopřejete trochu komfortu – neberte ho. Ani jedno nezvládá.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>